Älykäs markkinointi mahdollistaa nopeat suunnanvaihdokset

”Kun suurikin yritys toimii kuin nälkäinen pienyritys, mahdollisuudet kasvuun ovat loistavat”, sanoo strategisen markkinoinnin mestari Ville Toriseva.

Ville Toriseva istuu pöydän reunalla Aller Media Finlandin neuvotteluhuoneessa.
Kuvat: Ari Lahti

Ville Toriseva oli 10 vuotta sitten perustamassa mediatoimisto Toinen Helsinkiä ja on sen jälkeen seurannut eturintamassa markkinointimaailman eri tehtävissä digitalisaation tuomaa mullistusta. Nykyään Aller Median tytäryhtiön CEO Helsingin toimitusjohtajana työskentelevä Toriseva vastaa Waun 3 kysymykseen työstään sekä markkinointialan nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Miten mediatoimistomaailma on mullistunut sen jälkeen, kun aikanaan perustit Toinen Helsingin, ja mitä CEO Helsingille kuuluu nykyään?

Markkinoinnin keinovalikon suunnittelun merkitys muuttui digitalisaation myötä, ja toimialalla oli Toinen Helsinkiä perustettaessa mahdollisuus ottaa haltuun koko ostoprosessi aina tarpeen luonnista suositteluun.

Markkinoinnin partnerien roolit menivät uusjakoon. Siinä ajassa markkinoinnin suunnittelusta ja tekemisestä tuli samanaikaisesti sekä paljon selkeämpää että vaikeampaa.

Vaikka toimiala muuttui, olisin odottanut muutoksesta vielä isompaa ja nopeampaa.

On ollut etuoikeutettua tehdä muutostöitä huikeille brändeille.

Nyt olemme CEO Helsingissä toteuttaneet missiotamme asiakkaan tulevaisuuden kirkastajana parin vuoden ajan, ja markkinoinnin uudelleenasemointi yhdessä asiakkaan kanssa selkeästi tuottaa tulosta. On ollut etuoikeutettua tehdä muutostöitä huikeille brändeille, kuten Asuntomessut ja Nebula.

Nyt osana Aller Median Suomen konsernia panostamme kasvuun, ja lähiaikoina kasvatamme porukkaamme älykkäillä markkinoinnin toisinajattelijoilla. Allerin kanssa yhteinen tie on tuntunut alusta asti sekä luontevalta että innostavalta.

Miten näet markkinoinnin nykytilan yleisesti Suomessa?

Suomalaisen markkinoinnin nykytila on mielestäni mainettaan parempi. Meiltä löytyy huippuosaamista kaupallistamisessa, ja uskon että suurten toimijoiden tulisi seurata myös pienempien yritysten tapoja toimia.

Suomalaisen markkinoinnin nykytila on mielestäni mainettaan parempi.

Kun suurikin yritys toimii kuin nälkäinen pienyrittäjä, mahdollisuudet kasvuun ovat loistavat. Pienissä yrityksissä markkinoinnin on pakko olla osa olemassaolon oikeutusta.

Suomessa on vahvaa startup-henkeä, ja maakunnissa on loistavia yrittäjiä, joita kannattaa seurata. Muun muassa Kenkävero Mikkelissä ymmärtää paikallisen kilpailuedun luomisesta huimasti, ja vaikkapa tänä kesänä suorasta kuluttajainnovaatiosta rakentunut Skipperi-veneidenjakopalvelu on rohkea yritys ja toivottavasti tulevaisuudessa oikein menestyvä brändi.

Ville Toriseva nojaa nyrkkeilysäkkiin Aller Media Finlandin kuntosalilla.

Minne markkinointi on menossa? Anna pari vinkkiä suomalaiselle markkinointipäättäjälle.

Tiedolla parannettu markkinointi on varmasti yksi tämän hetken painopisteitä useassa organisaatiossa. Kun siihen on lisätty ”mitä sitten”-funktio vahvasti kiinni, lähtökohdat ovat loistavat. Datan avulla oikean suunnan löytäminen on tehokasta, ja sen missaaminen kasvun jarruttamista.

Datan avulla oikean suunnan löytäminen on tehokasta, ja sen missaaminen kasvun jarruttamista.

Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja niistä johtopäätösten teko on aina ollut markkinoinnin perusfundamentteja. Nyt kaikki tuo on jokaisen markkinoijan ulottuvilla. Äärimmäisen tehokkaan ja tehottoman markkinoinnin risteyksestä on helppo lähteä väärään suuntaan, onneksi myös suunnanvaihto on ketterämpää tänä päivänä.

Kannustaisin suomalaisia yrityksiä antamaan organisaatioilleen enemmän vapauksia valita kasvun lähteet.

On ollut ilo huomata, että yhä useammat yritykset tekevät detaljitason A/B-testausten lisäksi markkinoinnin linjauksia perustuen rikastettuun tietoon.

Kannustaisin suomalaisia yrityksiä antamaan organisaatioilleen enemmän vapauksia valita kasvun lähteet. Oikeanlainen sisäinen työ mahdollistaa nopeamman kasvun ja voittavimmat innovaatiot, ja sen pohjana toimii aito yhdessä tekemisen henki.

Älykkyyttä ei tästä maasta puutu, ja yhdessä tekemisessä emme voi olla koskaan liian hyviä.