Älä sano että rakastat, vaan rakasta

Kiinnostavampaa kuin puhe puheesta ja markkinoinnin markkinointi on tarkastella, minkälaista markkinointia parhaat nyt tekevät. Mikään markkinoinnin kanava ei ole kuollut. Suhteellisesti nopeimmin kasvavat datan ja vaikuttajaviestinnän arvo.

Olen jo vuosia yllyttänyt yrityksiä toimimaan kuten media: konseptoimaan kohdennettu asiakasdialogi median lainalaisuuksia soveltaen erityisesti digitaalisissa kanavissa.

Toimimalla kuin media yritys saa arvokasta asiakasdataansa talteen ja tärkeimmät viestinsä muidenkin jakamana leviämään oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Lisäksi dialogin avulla asiakaspalvelun vastetta voi lyhentää, kun palvelulla on mahdollisuus kehittyä. Tämä parantaa asiakastyytyväisyyttä, mikä taas lopulta johtaa parempaan yrityksen tulokseen.

Toimimalla kuin media yritys saa arvokasta asiakasdataansa talteen ja tärkeimmät viestinsä muidenkin jakamana leviämään oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Parhaat firmat, kuten vaikka Dingle tai OP-ryhmä, ovat läsnä kaikissa kanavissa. Toimintansa ja markkinointinsa ansiosta Dingle on asiakkaidensa mielestä vuoden 2016 digiyhtiö. Euroissa Dingle kasvaa tänä vuonna 30 prosenttia. Moninkertaisesti suurempi OP-ryhmä rytisee pankista kokonaan uuteen digitaaliseen bisnekseen ja rakentaa sairaalaketjua. OP-ryhmän koko ensimmäiseltä vuosipuoliskolta saavutettu tulos on vahvin ryhmän historiassa.

Kannattaa seurata molempia yrityksiä.

Nordea joutuu ostamaan seuraavaksi pari saksalaispankkia, ettei näyttäisi niin valjulta.

***

Cristiano Ronaldo on hinnoitellut koko markkinointinsa arvoketjun. Viimeksi hän kiitti ”kivasta lahjasta” eli uudesta TAG Heuer -rannekellostaan kaikissa somekanavissaan. Joka ei ole ihan vähän.

Ronaldollaon Facebook-, Instagram- ja Twitter-seuraajia yhteensä 240 miljoonaa.

Aika moni fani tietää nyt tähtensä kellomerkin. Ja me muut opimme asian aikakauslehdistä, joissa brändimainos on ollut aina osa sisältöä.

Someen sponssipäivitykset ovat tulleet melkoisella rytinällä. Katso vaikka kuinka paljon fiidissäsi olevissa postauksissa on tägejä #ad, #sp tai #sponsored.

The Economistin mukaan tällä markkinoinnin trendillä on erityistä merkitystä millenniaalien tavoittamisessa. Amerikkalaisnuorista 40 prosenttia tavoitetaan helposti Installa ja Snapchatilla, ei traditionaalisella mainonnalla.

Viesti näyttää olevan usein täsmälleen sama, mutta kanavavalinta ei.

Sponssipostauskäyrä kasvaa raketin lailla. Katso vaikka alla olevaa Instagramin kehitystä.

Lähde: Economist.com

Käyttäjälle trendi ei ole pelkästään iloinen asia. Jo nyt platformit tasapainoilevat kaupallisten ja orgaanisten viestien näyttömäärien suhteessa. Kun suosituimpien seurattavien käyttäjätilienkin viestit muuttuvat kaupallisiksi, häviävätkö käyttäjät?

Kaupalliset viestit ovat platformeille välttämättömyys. Kuulin kerran arvion, että digijättiläiset (Facebook, Google, Instagram ) antavat meille kuluttajille ”ilmaisia” palvelujaan jo yli 250 miljardin arvosta. Ilmaista palvelua ei valitettavasti ole olemassa, jotenkin se pitää rahoittaa.

Tässä tapauksessa valuuttana olet sinä.

Kun suosituimpien seurattavien käyttäjätilienkin viestit muuttuvat kaupallisiksi, häviävätkö käyttäjät?

***

Nopeasti kasvava sponssibisnes tuottaa rahaa suoraan tähdilleen jokaikisestä postauksesta. Parhaiten ja aivan omassa luokassaan tubettajilleen tuottaa YouTube. Meillä Suomessa suomalaisella Hydraulic Press Channelilla on yli miljoona tilaajaa ja kanavan suosituimmalla videolla jopa 11 miljoonaa katsojaa.

Lähde: Economist.com

Captiv8:n mukaan parhaiten starat ansaitsevat Youtubessa, jossa 100 000 - 500 000 tilaajaa tuo keskimäärin 12 500 dollaria/postaus. Samalla seuraajamäärällä yhdellä postauksella Instassa tienaa 5000 dollaria ja Twitterissä keskimäärin 2000 dollaria. Eli Ronaldon kellonomistajamainos millenniaaliseuraajilleen saattoi tuottaa pelkästään sosiaalisessa mediassa hänelle muutaman millin lisää.

Harmi vaan, että millenniaalit eivät käytä rannekelloa. Olisi kannattanut antaa kello suomalaisen Hydraulic Press Channelin murskattavaksi.

Pauli Aalto-Setälä työskentelee media- ja markkinointitalo Aller Median Suomen toimitusjohtajana sekä markkinointipalvelujen asiantuntijayrityksen Dinglen ja Pohjoismaiden suurimman YouTube-yhteisötapahtuman Tubeconin hallituksen puheenjohtajana.

Aller Media on mukana markkinointialan yhteisessä Siksi markkinointia -kampanjassa, joka muistuttaa markkinoinnin tärkeydestä osana talouskasvua ja menestystä. Osana kampanjaa Aller Media haluaa auttaa suomalaisyrityksiä rikastuttamaan liiketoimintaansa dataohjatun markkinoinnin avulla ja tarjoaa dataan perustuvaa markkinointikonsultointia kuukauden ajan veloituksetta yrityksille. Lue lisää: https://siksimarkkinointia.fi/