7 vinkkiä: Näin teet palvelevia sisältöjä verkkokauppaasi

Inspiroi, auta valinnassa ja sitouta asiakkaasi ostopäätöksen jälkeen! Tässä 7 vinkkiä, kuinka teet verkkokauppaasi palvelevia sisältöjä ja sisältömarkkinointia journalismin keinoin.

Palvelevat sisällöt saavat asiakkaat verkkokauppaan

1) Ota toimittaja mukaan sisällöntuotannon tiimiin

Miksi verkkokaupan sisällöntuotantotiimi kaipaa journalistia? Suurin osa meistä hakee tietoa netistä ennen ostopäätöksen tekemistä. Informaatiotulva on kuitenkin valtava, ja ostopäätöksen tekeminen vaikeutuu, mitä enemmän vaihtoehtoja ja suosituksia on saatavilla.

Toimittajataustaisen sisällöntekijän vahvuus on nähdä ja ajatella maailmaa kuluttajan silmin. Hän tuntee ihmisen tarpeet, osaa ennustaa trendit ja ilmiöittää sisällöt. Toimittajan ammattitaitoon kuuluu myös asioiden paketointi ja oikean näkökulman etsiminen: puolestasi on karsittu turhat asiat ja nostettu esiin kaikista olennaisimmat.

Digisisältöjen ähkyssä tällainen paketointi on kullanarvoista kuluttajan palvelua. Selkeän näkökulman kautta tehty sisältö heittää ihmisiä tehokkaasti sisään myös sosiaalisesta mediasta.

Sisällöntuotanto verkkokaupan markkinoinnissa

2) Tee sisältöjä monipuolisesti, mutta älä koskaan ilman tavoitetta

Journalismista tutut juttutyypit ja muodot toimivat mainiosti myös verkkokaupan sisällöissä. Ostamisen tukena voit käyttää niin opastavia hyötyjuttuja, trendikkäitä muistilistoja, henkilöhaastatteluja, asiantuntija-artikkeleja kuin tutorial-videoitakin. AR, lisätty todellisuus, lisää tarinankerronnan ja myynnin mahdollisuuksia entisestään.

Muotoa tärkeämpää onkin päättää aina ensin jutun tavoite. Ilman selkeää tavoitetta verkkokauppaan tuotettu sisältö on turhaa. Tavoitteiden määrittely lähtee aina brändin sisältöstrategiasta, ja tekijän pitäisi pystyä kiteyttämään jokaisen sisällön tavoite yhteen lauseeseen.

Ilman selkeää tavoitetta verkkokauppaan tuotettu sisältö on turhaa.

Pohdi tavoitteitasi konversion, eli sen kautta, mitä haluat kuluttajan tekevän: Tähtääkö sisältö suoraan ostamiseen tai ostoskorin koon kasvattamiseen? Viestiikö sisältö valikoiman laajuudesta tai kohottaako se laatumielikuvaa? Onko tavoitteena pidentää sivustolla vietettyä aikaa tai saada lisää uutiskirjeen tilaajia?

3) Tunne asiakkaasi ostopolku ja palvele sisällöillä täsmällisesti

Kun tunnet asiakkaasi ostopolun, ymmärrät, missä kohdissa voit palvella ja auttaa asiakastasi ostopäätöksen tekemisessä. Erityisen hyvin toimitukselliset sisällöt toimivat ostopolun alussa, keskivaiheessa ja lopussa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi urheiluvälineitä myyvä verkkokauppa voisi pyrkiä vastaamaan sisällöillä seuraaviin juoksua harrastavan asiakkaan kysymyksiin:

  • Alussa inspiraatio ja tarpeen herätys: Miksi tarvitsisin juuri nyt uudet juoksukengät? Mistä tunnistan, että vanhat kenkäni ovat tulleet vaihtoikään? Millaiset juoksutrendit ovat nyt pinnalla? Mitä uutta on tullut markkinoille, jota ilman en voi elää?
  • Välissä valinnan tuki: Mitä vaihtoehtoja juoksukengistä on markkinoilla? Miten osaan vertailla tuotteita keskenään? Mikä olisi sopiva merkki tai malli juuri minulle ja minun tarpeisiini?
  • Lopussa opastus ja sitouttaminen: Miten huollan juoksukenkiäni? Miten voisin nyt treenata? Mitä lisävarusteita tai muita sopivia tuotteita voisin löytää uusien kenkieni kaveriksi? Milloin minun on taas aika mennä uudelleen lenkkarikaupoille?
Asiakkaan palvelu ostopolun eri vaiheissa

4) Satsaa sisältöihin, jotka kestävät aikaa

Suunnitelmallinen sisällöntuotanto on kaikista kustannustehokkainta. Verkkokaupan sisältöjen suunnittelun pohjana kannattaa aina käyttää yrityksen sesonki- tai vuosikelloa ja kuukausittaisia markkinointikärkiä. Näin voit tarjoilla kuluttajalle ajankohtaisia ja yrityksesi kannalta olennaisia sisältöjä.

Kuluttajan vuosikellon mukaan tuotetut verkkosisällöt ovat myös siitä kiitollisia, että ne elävät pitkään. Sesongit, kuten kevään juhlat, kesäloma tai joulu, toistuvat joka vuosi.

Laadukkaasti tehty ja hyvin hakukoneoptimoitu perussisältö on päivittämisellä ja uusilla tuotenostoilla priimaa myös ensi sesonkina.

Kun teet kerran laadukkaan, hyvin hakukoneoptimoidun perussisällön, on se priimaa pienellä päivittämisellä ja uusilla tuotenostoilla myös ensi sesonkina. Silloin url on myös kerryttänyt vuoden ajan orgaanista liikennettä hakukoneista, joka parantaa entisestään digisisältöjen löydettävyyttä sekä maksetun mainonnan tuloksia.

Palveleva sisältö kuluttajamarkkinoinnissa

5) Puhu kuluttajan kielellä ja valitse äänensävysi

Monesti suurten yritysten verkkosivustojen äänensävyssä kuuluu yrityksen sisäinen viestintätapa ja esimerkiksi hankinnan käyttämät termit. Kuluttajalle suunnatuissa sisällöissä tämä ei kuitenkaan saisi olla rajoittava tekijä. Vaikka hankinnan excel-taulukossa puhutaan juoksujalkineesta, ostoaikeissa oleva ihminen googlettaa juoksukengät tai lenkkarit. Kunnioita tätä.

Haluatko olla alasi luotettavin asiantuntija vai kuluttajan paras kaveri?

Digisisältöjen äänensävyn miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Haluatko esimerkiksi olla alasi luotettavin asiantuntija vai kuluttajan paras kaveri, joka vinkkaa uusimmista trendeistä rennolla otteella?

6) Anna analytiikan ohjata sisällönsuunnittelua

Kun tiedät, mitä ja milloin kuluttajat haluavat, osaat tarjota juuri oikeita asioita. Siksi kuluttajaa hyvin palvelevan verkkosisällön taustalla on aina dataa ja analytiikkaa.

Analytiikan avulla tarkastelet jo julkaistujen sisältöjen toimivuutta, mutta sen hyödyntäminen on yhtä tärkeää sisällönsuunnittelussa. Analytiikan avulla löydät sisällöt, joita kuluttajat etsivät. Löytyvätkö nämä sisällöt sivuiltasi? Jos eivät, tee ne.

Analytiikka ja asiakkaiden osallistaminen verkkokaupan sisällöntuotannossa

Myös julkaisuaikataulu kannattaa rakentaa analytiikan pohjalta. Esimerkiksi uudet juoksukengät hankitaan useimmiten huhtikuussa, mutta analytiikka kertoo, että juoksukausi alkaa kiinnostaa jo helmi-maaliskuussa. Valmiiden sisältöjen on syytä olla odottelemassa ensimmäisiä googlettajia hyvissä ajoin, mieluiten jo tammikuussa.

7) Osallista asiakkaat – ja hyödy uniikista sisällöstä

Myös sillä on väliä, kuka sisällöissäsi puhuu. Kuluttaja etsii ostopäätöksensä tueksi tietoa useista eri lähteistä, mutta luottaa tässä asiassa enemmän vertaisiinsa kuin yrityksen viesteihin.

Aito ja tutuntuntuinen ihminen on aina kiinnostavampi kuin brändi.

Meille suomalaisille tutuin vertaissuosittelun muoto ovat kaupalliset yhteistyöt, joissa brändin arvomaailmaa edustava bloggaaja tai vloggaaja jakaa omakohtaisia kokemuksiaan brändin tuotteista ja palveluista. Natiivimarkkinointi toimii, sillä aito ja tutuntuntuinen ihminen on aina kiinnostavampi kuin brändi. Lisäksi pidämme bloggaajien tuotetestauksia ja -arvioita rehellisinä, sillä hyvien asioiden lisäksi he voivat tuoda esiin huonoja puolia.

Blogiyhteistyö palvelevien sisältöjen tuottamisessa

Kansainvälisesti asiakkaiden osallistaminen verkkokauppojen sisällöntuotantoon on kuuma juttu. Suomessa vasta heräilemme käyttäjien tuottaman sisällön hyödyntämiseen. Jokaisen brändin onkin syytä mahdollistaa verkkokauppansa sisällöissä vähintään tähditys, kommentointi ja vertaissuosittelu.

Näin käyttäjät luovat tasaisena virtana samaistuttavaa, vuorovaikutuksellista ja brändin toimialaa tukevaa sisältöä – ilmaiseksi. Etenkin Google arvostaa tällaista uniikkia ja jatkuvasti päivittyvää sisältöä.

Lue myös, miksi verkkokauppa kaipaa palvelevia sisältöjä menestyäkseen.