5 syytä tehdä yhteistyötä suomalaisten medioiden kesken

Yhteistyö antaa medioille mahdollisuuden fokusoitua ja hyödyntää toistensa vahvuuksia. Maailman suurimmat ja rikkaimmatkin yritykset tarvitsevat yhteistyötä pärjätäkseen, eikä yhdelläkään suomalaisella medialla ole enää varaa odotella yksin norsunluutornissaan entisten aikojen paluuta.

Syyskuun lopussa Talouselämä-lehdessä oli artikkeli: “Ilmestyykö Suomessa 10 vuoden kuluttua yhtään lehteä? Näkyykö kotimaista televisiota?” Otsikko lienee tarkoitushakuisesti tehty provosoivaksi, mutta media-alan vaikeudet eivät ole tuulesta temmattuja.

Printtilehtien levikit pienenevät ja television katselu etenkin nuoressa kohderyhmässä vähenee. Digitaalisella puolella kilpailu on kovempaa, eivätkä mediat ole onnistuneet korvaamaan menetettyjä tulovirtoja. Suomalaisen median kipuillessa Facebookin ja Googlen kaltaiset globaalit toimijat ovat ottaneet vuosi vuodelta yhä isomman osan mainospotista.

Kyynisyyteen taipuvainen voisi tässä vaiheessa vaipua epätoivoon ja heittää hanskat tiskiin. Onneksi tähän ei kuitenkaan ole tarvetta. Suomalaiset haluavat yhä lukea, kuunnella ja nähdä uutisia Suomesta, suomeksi.

Isot suomalaiset ilmiöt, kuten Nuoret Leijonat, keräävät edelleen miljoonayleisön TV:n ääreen. Kymmenen vuoden kuluttua on siis varmasti edelleen olemassa suomalaisia lehtiä ja TV-kanavia, mutta tämä ei tarkoita etteikö medioiden pitäisi olla hereillä ja kehittyä.

Suomalaiset haluavat yhä lukea, kuunnella ja nähdä uutisia Suomesta, suomeksi.

Uskon yhteistyön olevan avain suomalaisten medioiden kilpailukyvyn varmistamiseen. Yhteistyö antaa medioille mahdollisuuden fokusoitua ja hyödyntää toistensa vahvuuksia.

Kansainvälisillä markkinoilla Apple ja Samsung ovat verisiä kilpailijoita, mutta siitä huolimatta Samsung valmistaa suurimman osan iPhonen ja iPadin prosessoreista. Jos maailman suurimmat ja rikkaimmatkin yritykset tarvitsevat yhteistyötä pärjätäkseen, ei yhdelläkään suomalaisella medialla ole enää varaa odotella yksin norsunluutornissaan entisten aikojen paluuta.

5 syytä tehdä yhteistyötä suomalaisten medioiden kesken

#1 Omat vahvuudet fokukseen

Kaikilla medioilla on omat vahvuutensa, ja jokaisen kannattaa fokusoida ydintekemisensä vahvuuksiensa varaan. Heikommilla osa-alueilla kannattaa taas hyödyntää kumppanin vahvuuksia.

#2 Helppoutta markkinaan

Digitaalinen markkina on erittäin pirstaloitunut. Suomalaista mediaostamista helpottaaksemme voimme yhdistää medioidemme mainosinventaareja ja rakentaa yhtenäiset helppokäyttöiset työkalut ostamiselle.

#3 Kuluttajalle parempi käyttökokemus

Kuluttaja odottaa suomalaisen käyttökokemuksen olevan yhtä laadukas kuin globaaleilla toimijoilla Yhdistämällä resurssit esimerkiksi teknisissä alustahankkeissa voimme tarjota kuluttajalle paremman käyttökokemuksen.

#4 Rikkaammat sisällöt medioihin 

Esimerkiksi uutis- ja urheilusisällöt ovat tiukasti sidottuja aikaan ja vanhenevat nopeasti. Yksi media keskittyy liikkuvaan kuvaan, toinen ääneen ja kolmas tekstiin. Hyödyntämällä näitä eri sisältöjä medioiden kesken voimme rikastaa kaikkien medioiden palveluja.

#5 Yhdessä tekeminen kehittää alaa

Mikään ei kehitä koko alaa enemmän kuin yhdessä tekemisen kulttuuri, tiedon jakaminen ja toistemme opettaminen. Nopea kehitys on paras tapaa varmistaa suomalaisen median kilpailukyky tulevaisuudessa.

Me MTV:llä uskomme yhdessä tekemiseen ja aloitamme helmikuun alussa täysin uudenlaisen yhteistyön, jossa toteutuvat monet edellä mainituista yhteistyöprinsiipeistä. Tämä yhteistyö kantaa nimeä MTV Videoverkosto ja sen ensimmäisiä kumppaneita ovat A-lehdet, Aller Media, Bauer Media, Keskisuomalainen, Mediatalo ESA, Teknavi ja Uusi Suomi. Videoverkoston avulla kasvatamme laadukkaan videosisällön ja videomainonnan roolia suomalaisissa medioissa.

Lue lisää MTV Videoverkostosta.

comments powered by Disqus