5 seikkaa, miksi co-creation on lyömätön tapa kehittää

Co-creation eli yhteiskehittely on mahdollista yrityksissä, joissa oikeasti halutaan oppia asiakkailta ja kuunnella heidän näkemyksiään. Co-creationissa otetaan asiakkaat tai kuluttajat mukaan kehittämään uutta tuotetta tai palvelua

Co-creationissa voidaan saada esimerkiksi kehitysideoita tuotekehitykseen ja myynnin konsepteihin. Parhaassa tapauksessa co-creationissa tuotteeksi tai palveluksi yhdistyvät yrityksen visio, ammattitaito ja näkemys sekä suoraan asiakkaalta kuultu tarve käytettävässä muodossa.

Miksi co-creation kannattaa?

1. Kuka tietäisi paremmin, kuin se jolle palvelu tehdään?

Ei ole mitään järkevää syytä, miksi ikinä kannattaisi jättää kuuntelematta asiakasta siinä vaiheessa, kun ollaan kehittämässä asiakkaalle tuotetta.

Miksi et istuisi vastakkain asiakkaasi kanssa ja antaisi hänelle mahdollisuutta kertoa, mikä hänen tarpeensa on?

Kuuntelua voi tehdä toki myös passiivisesti, sivusta, esimerkiksi höristämällä korvia keskustelufoorumeilla ja somekanavissa sekä kerätä palautetta asiakaspalvelun kautta.

Miksi et kuitenkin istuisi suoraan vastakkain asiakkaasi kanssa ja antaisi hänelle mahdollisuutta kertoa, mikä hänen tarpeensa on? Näkyvä halu kuunnella osoittaa myös kunnioitusta asiakkaan näkemystä kohtaan.

2. B2B-asiakkaan tai kuluttajan sitouttaminen alusta alkaen

Co-creation on oiva tapa pitää itsellä mielessä, että kehityksestä on hyvä tiedottaa oleellisia sidosryhmiä.

Esimerkiksi kun Allerilla yhdistimme monta pientä aikakauslehtisivua Idealistaksi, co-creation-tilaisuudessa saimme mahdollisuuden myös kertoa asiakkaillemme, mainostajille ja mediatoimistoille, uudistuksesta syvempää tietoa kuin mitä muut saivat.

Nykyään lähes jokaisen yrityksen arvoissa on avoimuus. Mutta olemmeko aidosti avoimia? Loppujen lopuksi todella harva asia on sellainen, jota emme voi kertoa tai jonka vuotamisesta seuraisi meille aidosti liiketoiminnallista haittaa.

Co-creationissa avaamme yrityksen ajatuksia asiakkaalle. Parhaimmillaan tämä vahvistaa suhdettamme ja lujittaa luottamusta välillämme.

3. Oman kuplan puhkaiseminen

Tunkkaisissa palaverihuoneissa ja oman näppäimistön takana tehdään tärkeää pohjatyötä kehitykselle, mutta omat ajatukset on syytä tuulettaa säännöllisesti. Kun liian pitkään pyörittää asioita itsekseen tai oman työkollektiivin sisällä, on yleensä kaksi suuntaa: sekamelska tai täysi jumitus.

Uusi uljas ajatus on oltava valmis heittämään roskakoriin vielä viime metreilläkin.

Omien ajatusten testaaminen vaatii rohkeutta. Asiakas voi todeta ajatuksesi olevan huono. Mutta kiitos siitä! Parempi pysäyttää jyrkänteen rinnettä alas kaahaava auto ajoissa.

Liian usein yrityksissä jatketaan sitkeästi väärään suuntaan, koska ajatellaan, että ollaan jo tehty niin paljon töitä.

Jokainen jatkosteppi on lisää työtunteja ja lisää hukkaan heitettyä aikaa (=rahaa), jos jo tiedetään, että näin ei kannata jatkaa. Koko uusi uljas ajatus on oltava valmis heittämään roskakoriin vielä viime metreilläkin.

4. Mahdollisuus pilotointiin (ja rahantekoon)

Parhaimmillaan co-creationin pohjalta voidaan luoda ensimmäinen kumppanuusmalli ja yhteistyösopimus. Asiakkaalle tarjotaan kehitysvaiheessa oleva tuote tai palvelu pilottihintaan kokeiluun ja vastineeksi hän on velvoitettu kertomaan jatkossakin mielipiteitään ja kehitysideoitaan. Näin myös voidaan rahoittaa osa kehitysvaiheen investoinnista.

Pilottimallissa on kuitenkin tärkeää olla rehellinen joka hetki. Asiakas ei saa valmista tuotetta ja asiakkaan pitää pystyä sitoutumaan antamaan palautetta. Pilotti ei sovi kaikille asiakkaille. Toisaalta asiakas saa suuren vallan vaikuttaa lopputuotteeseen.

Pilottimallissa on tärkeää olla rehellinen joka hetki.

5. Se on kivaa

Co-creationiin kannattaa valita asiakkaat, jotka ovat sanavalmiita ja halukkaita kertomaan näkemyksiään. On turha raahata paikalle ihmisiä, joita ei kiinnosta olla vaikuttamassa. Tällöin co-creation pysyy mielekkäänä kaikille osapuolille ja johtaa tuloksiin.

Muidenkin kuin myyjien on mahtava tavata asiakkaita. Parhaimmillaan sessiosta kehittyy molemmille osapuolille antoisa oppimiskokemus. Yritys saa haluamaansa tietoa ja asiakas kokemuksen toisenlaisen yrityksen toimintakulttuurista ja työtavoista.

Onnistuneen co-creationin luomiseksi pohjatyö pitää tehdä hyvin. Asiakkaalla pitää olla tunne, että tilaisuus on valmisteltu ja harkittu, eikä hän tuhlaa aikaansa.

Asioita on hyvä konkretisoida: voimmeko tehdä vaihtoehtoisia pohjaehdotuksia, leiskoja tai koota vaihtoehtoja, joista asiakas voi valita tai asettaa tärkeysjärjestykseen? Avoimia kysymyksiä on hyvä olla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta ne ovat kaikista vaikeimpia vastata. Hyvä balanssi toiminnallisen ja avoimen keskustelun välillä on hyvä.

Avoimia kysymyksiä on hyvä olla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta ne ovat kaikista vaikeimpia vastata.

Kun tuote tai palvelu on valmis, kannattaa olla yhteydessä asiakkaaseen, kiittää osallistumisesta ja pyytää mahdollisuutta esitellä lopputulos. Ja kappas, kauppaa saattaa syntyä puolivahingossa.