3 X data?

Data Masters -ajatushautomoon kuuluva Työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Ilona Lundström vastaa kolmeen kysymykseen datasta, julkisesta sektorista ja mittaamisesta työelämässä.

Miten julkisen sektorin pitäisi luoda toimintaedellytyksiä yritysmaailmalle?

”Vanha ja hyväksi havaittu tapa on, että veronmaksajien rahoilla tuotettu data on lähtökohtaisesti avointa. Avoimuuden ja avoimen datan periaate on tärkein asia. Avoimille rajapinnoille syntyy aitoa liiketoimintaa. Mutta mahdollisuuksia on paljon enemmän, esimerkiksi paikkatieto on isoja asioita mahdollistava, julkisesti aikaan saatu datamassa. Julkisen ja yksityisen sektorin pitäisi miettiä enemmän yhdessä uusia mahdollisuuksia. Hyödyntämättömiä mahdollisuuksia on paljon.”

Veronmaksajien rahoilla tuotettu data on lähtökohtaisesti avointa.

Voiko kaikki asiat työelämässä mittaroida?

”En usko, että kaikkea voi tai pitää mittaroida. Mutta samaan aikaan ihmiset pelkäävät turhaan mittarointia. Tämä on kokeilukulttuurikysymys. Mittarille voi sanoa, että olet huono mittari, sinut pitää vaihtaa parempaan. Mutta tämä ei saa estää kokeilemasta. "

Mittarille voi sanoa, että olet huono mittari, sinut pitää vaihtaa parempaan.

"Odotamme usein mittarilta täydellisyyttä. Isoja strategisia ylätason asioita on hirvittävän vaikea mittaroida kokonaisuutena. Mutta sieltä voi valita indikaattoreita, jotka kertovat jotakin kokonaisuudesta. En usko myöskään työajan mittaamiseen vaan tuloksiin.”

Mitä villiä suunnittelet tekeväsi datalla TEMissä?

”Ministeriössä on paljon tietoa, mutta niin on sen alaisuudessa toimivissa organisaatioissakin. Haluaisin alkaa kerätä eri instituutioista reaaliaikaista tietoa yhteen. Mitä tämä tieto kertoisi suomalaisen elinkeinoelämän voinnista? Entä mitä tapahtuisi, jos TEMin elinkeinopolitiikastakin järjestettäisiin hackathon?”

Työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Ilona Lundström edustaa maan kuuminta dataosaajien kärkeä ja on yksi kahdeksasta Data Masters -ajatushautomoon kuuluvasta Suomen eturivin johtajasta.

Data Masters -ajatushautomo julkaisi marraskuussa 2016 oppaan siitä, miten data otetaan hyötykäyttöön liiketoiminnassa ja miten datalla oikeasti liiketoimintaa johdetaan. Oppaan ja ajatushautomon tuottaa Aller Media.