"Vuorovaikutusosaaminen on yksilön lisäksi myös organisaation tärkeintä pääomaa, sillä kaikki uusi syntyy vuorovaikutuksessa. Jos avointa ja aktiivista vuorovaikutuskulttuuria ei ole, organisaatio polkee paikallaan eikä kykene uudistumaan." 

Työnantajabrändi on yrityksen liiketoiminnan elintärkeä ainesosa, silti siihen kiinnitetään monissa yrityksissä luvattoman vähän huomiota. Kilpailu parhaista työntekijöistä käy kuumana, ja jokaisen yrityksen pitäisi huolehtia, että imago työnantajana ja kuva organisaatiokulttuurista näkyy oikealla tavalla ulospäin.

Jokainen iso pelaajasiirto on nykyään potentiaalinen vaikuttava markkinointikampanja. Muutkin firmat kuin urheiluseurat voisivat ehkä hyödyntää “työntekijäsiirtoja” vahvemmin. Mitä jos otettaisiin uudesta osaajasta kaikki irti, ja tehtäisiin uudesta työntekijästä etupainotteisesti videohaastatteluja ym. kiintoisia esittelyitä?

Uppoudutaan hetkeksi käsitteeseen “validoitu oppiminen”. Kerron, kuinka voimme mitata markkinoinnin, viestinnän ja sisällöntuotannon kehittymistä paremmin kontrolloitujen testien avulla.

Lisää hyviä vinkkejä tiedotteita varten. Ajoittain lehdistötiedotteiden otsikot ovat liian pitkiä, koska niihin lisätään ylistyssanoja tai muita otsikkotasolla turhia asioita. Suomessa informatiivisilla ja persoonallisella huumorintajulla lukijansa koukuttavia tiedotteita lähettää Levykauppa Äx. Vaikka jokin tietty musiikkityyli ei olisikaan oma suosikkini, tiedotteet lukee silti alusta loppuun.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.

Kolme digitaalisen viestinnän innovaatiota, jotka ovat lyhentäneet ihmisten välisiä henkisiä ja fyysisiä välimatkoja. Artikkelissa esiteltävät digitaaliset keksinnöt ovat itsestäänselviä, jopa arkipäiväisiä esimerkkejä suomalaisille. Lukija voi täydentää listaa mielessään muillakin innovaatioilla, jotka ovat lähentäneet maita ja kansoja. Ja näitähän riittää.

Asiakaspolulla kuluttaja kohtaa muutakin materiaalia kuin viimeisimmän kärkikampanjan monikanavainen huipputoteutus. Kenen pitäisi vastata siitä, että kaikki asiakkaan kohtaamat materiaalit, esimerkiksi käyttöohjeet tai -ehdot olisi tuotettu tukemaan brändin tarinaa, selkeästi ja hyvin kirjoitettuna?

Millaiset ovat yrityksesi huhujen hallintataidot? Miten notkeasti saat kriisiviestinnän toimimaan? Mitä viriilimmin jakokulttuuri elää somessa, ja mitä useampi kuluttaja jakamisesta kiinnostuu osana reklamointiprosessia, sitä vahvempia viestintätaitoja ja ennalta varautumista tarvitaan.

Turhan usein olen huomannut, että sosiaalisen median osuus yrityksen verkkosivun liikenteen tuojana on vain muutama prosentti. Potentiaalia on paljon enemmän. Avainasiassa isompaan osuuteen on sisältöjen monipuolisempi jakelu sekä rohkeampi mainosbudjetin käyttö.

Digitaalisen markkinoinnin merkitys liiketoiminnalle on kasvanut merkittävästi viime aikoina. Sosiaalinen media ei ole enää ainoastaan viestinnän tai markkinoinnin tukifunktio vaan se on osa bisnestä. Tänä päivänä sosiaalista mediaa mitataan liiketoiminnan mittareilla ja sisältöjen suunnittelu on systemaattista. Voisi sanoa, että sosiaalisesta mediasta on vihdoin tullut salonkikelpoista.

Työntekijälähettilyydestä on ennustettu yhtä suurimmista trendeistä vuonna 2016. Siitä on puhuttu Suomessakin jo useamman vuoden ajan, mutta nyt ajan uskotaan olevan kypsä sille, että puheesta siirrytään tekoihin eri organisaatioissa. Tässä kolme henkistä haastetta, jotka työntekijälähettilyysohjelmaa rakentavan kannattaa pitää mielessä.

I don't think that a great design with all the elements described is essential to communicate. There are many ways to communicate to reach people. Visual communication is more about how to use those elements. A good photo or a plain design with a strategic text can often be more than enough.

Sosiaalisessa mediassa meillä kaikilla on ääni, ja voimme käyttää sitä jopa maailmanlaajuisen ilmiön synnyttämiseen. Voimme vaikuttaa toisiimme, kulutustrendeihin, maailman talouteen ja lukemattomiin muihin asioihin, joihin meillä ei ollut ennen mitään pääsyä. Mitä sellaista sanottavaa sinulla tai brändilläsi on, joka saisi ihmiset massoina liikkeelle niin sosiaalisessa mediassa kuin fyysisessäkin maailmassa?  Lue juttu

Nyt voit testata, kuinka toimivat, modernit ja trendikkäät ovat yrityksesi sivut. Vai onko sittenkään hyvä, että parhaille sivuille on olemassa testin avulla selvitettävä standardi? Eikö paras voisi olla jotain ihan muuta?

Elämme keskellä niin valtavaa markkinoinnin muutosta, että on ymmärrettävän helppoa pelätä ja pitkittää heittäytymistä. Muutoksen trendi myllertää meren tuolla puolen. Aikaisempien merkkien perusteella trendit löytävät ennen pitkää tänne meillekin, ja nyt jo löytyy vaikuttajia, jotka ovat tarttuneet niihin välineisiin, joilla yleisön parhaiten tavoittaa.  Lue juttu