Käyttäytymispsykologin maanläheinen avaus sille, miksi ja miten asiakkaat itse asiassa johtavat yritysten liiketoimintaa. Luottamus. (Yli 70 % muuten luottaa tuntemattoman mielipiteeseen verkossa ja vertaiseen luotetaan yhtä paljon kuin akateemiseen asiantuntijaan.)

”[Companies] are all top-down hierarchies with centralized and secretive decision-making processes. That’s not exactly a winning formula for operating a business in 2017 — you know why? Because we want institutions that allow us to keep them in check with data, and right now the best data we can get is from person-to-person reviews (soft data).”

Olisiko mahdollista, että työhön liittyviä päivityksiä tehtäisiin enemmän, jos siihen kannustettaisiin? Mahdollisesti. Olisiko työntekijöillä jotain annettavaa työnantajan nimissä somekanavissaan? Ehdottomasti.

Daniel Wellington, kavereiden kesken DW, ei investoi penniäkään perinteiseen markkinointiin, vaan kauppaa kellojaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Somemarkkinoinnin kultapoikabrändi on kasvanut muutamassa vuodessa yli 200 miljoonan dollarin bisnekseksi. Kauniit Instagram-kuvat eivät muuttuneet itsestään miljooniksi. Kokosin tämän menestystarinan viisi keskeisintä, miljoonatuottoihin johtanutta oppia.

Game of Thrones ei ole paitsi koukuttava tv-sarja vaan äärimmäisen hieno esimerkki maailmanlaajuisesta viihdepläjäysmustekalasta, jonka lonkerot pitelevät otteessaan niin perinteistä kuin sosiaalistakin mediaa. Joka maanantai uuden jakson esityksen jälkeen kaikki maailman mediat suurimpia myöten kokoavat yhteen analyysejä ja spekulaatioita, joita sosiaalisessa mediassa on syntynyt. Pelkästään vain näiden sisältöjen seuraaminen on todella koukuttavaa.

Snapchat on mielenkiintoinen mahdollisuus yrityksille, mutta ainoana vertikaalista katselukokemusta tukevana alustana se vaatii omanlaisensa lähestymistavan. Vaikka videon loppuunkatsominen on 9 kertaa korkeampi kuin horisontaalisten videoiden, on aktiivisten käyttäjien rajoittuminen nuoriin (63 % päivättäisistä käyttäjistä 13–34 vuotiaita) omiaan hillitsemään yritysten Snapchat-intoa. Seuraan jännityksellä miten Snapchat-markkinointi Suomessa kehittyy.

Epälooginen ja hankala käyttöliittymä, jota käyttäjät rakastavat. Siinä onkin meille markkinoijille mielenkiintoinen haaste. Snapchat on pinkaissut Twitterin ohi ja on nyt virallisesti maailman kolmanneksi suosituin sosiaalisen median alusta. Enää sitä ei voi ohittaa olankohautuksella ja ohimenevänä huuhaana. Kannattaa myös seurata silmä tarkkana, mihin suuntaan medialustana toimiva Discover-ominaisuus kehittyy.

Instagram on B2B-yritykselle tapa luoda pidempiaikaisia siteitä seuraajiin, kuten mahdollisiin asiakkaisiin, vaikuttajiin ja työntekijöihin. Se ei niinkään toimi omien tuotteiden ja palveluiden esittelykanavana. Sisällön pitää fokusoitua enemmän brändin tunnetuksi tekemiseen kuin Twitterin ja LinkedInin tapaan liidien keruuseen.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.

Sosiaalisen median psykologiasta on kirjoitettu paljon. Tässä artikkelissa esitellään seitsemän selkeän kohdan avulla psykologisia jippoja, joita markkinoinnin kannattaa hyödyntää sosiaalisessa mediassa. Selkeä teksti, josta voi oikeasti olla hyötyä some-markkinoinnin suunnittelussa.

Digitaalisen markkinoinnin strategian ytimessä on arvon luominen. Arvoa luodaan laadukkaalla, kohderyhmää puhuttelevalla sisällöllä. Digitaalista markkinoinnin strategiaa suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon laadukkaan sisällön lisäksi SEO, sosiaalisen median markkinointi, mainonta ja vaikuttajat.

Marvel Comicsin tänä vuonna ilmestynyt supersankarielokuva Deadpool hyödynsi elokuvaa markkinoitaessa vahvasti sosiaalisen median yhteisöjä ja fanit valjastettiin brändilähettiläiksi. Viraalivideoiden, Gif:ien, brändättyjen emojien ja alueellisen markkinoinnin lisäksi yhteistyö mm. Manchester Unitedin kanssa lisäsi tunnettuutta ja vahvisti faniyhteisöä entisestään.

Lapset ja nuoret ovat siirtyneet julkisesta sosiaalisesta mediasta osittain omiin mikroyhteisöihinsä, kaveriporukoiden, harrastusjengien ja luokkakaverien chatteihin ja WhatsApp-ryhmiin. Tässä ilmiötä valottava juttu nuorten naisten sisäpiiristä.

Vihaisten tyhmyreiden kulttuuri ei ole arkipäivää pelkästään Yhdysvalloissa, vaan myös Suomessa. Luommeko mekin kulttuuria, jossa viisautta, älyä ja tiedonjanoa väheksytään kovaäänisyyden ja ensimmäiseksi ehtineen mielipiteen edestä? Luoko sosiaalinen media meistä vihaisia, kovaäänisiä elitistejä, vai muovaammeko me sosiaalisen median omaksi kuvaksemme?

Monikanavainen viestintä mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen asiakkaan käyttämässä kanavassa ja brändin positiointia vahvistavalla tavalla. Miten nämä muutokset näkyvät sosiaalisen median tekemisessä jo tämän vuoden aikana, ja mitkä organisaatiot ovat juuri nyt kehityksen kärjessä?

Millaiset ovat yrityksesi huhujen hallintataidot? Miten notkeasti saat kriisiviestinnän toimimaan? Mitä viriilimmin jakokulttuuri elää somessa, ja mitä useampi kuluttaja jakamisesta kiinnostuu osana reklamointiprosessia, sitä vahvempia viestintätaitoja ja ennalta varautumista tarvitaan.

Monesti kuulee, miten sosiaalinen media vie aikaa oikeasti tärkeiltä asioilta, ja kuinka sitä ei osaa tarpeeksi sanoakseen mitään. Sosiaalinen media on kuitenkin olemassa myös netin ulkopuolella, ja jokainen meistä omaa vähintään yhden sosiaalisen median taidon. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia, eikä somekaan niin turhanpäiväistä kuin kuvitellaan. Kehittämällä näitä taitoja kehittyy ammattitaito, myös ihan normaaliksi nimitetyssä elämässä.

Digiajan työkaluja ja sosiaalista mediaa on käytetty yhä rohkeammin ja kekseliäämmin apuna rekrytoinnissa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että työpaikkailmoitus saisi lisää näkyvyyttä ja hakemuksia satelisi enemmän, kyse on myös työnantajamielikuvan luomisesta sekä yrityksen brändäyksestä. Markkinointi ja rekrytointi lähentyvät toisiaan kovaa vauhtia. Hyvä rekrykampanja on brändin luomista ja markkinointia parhaimmillaan.

Turhan usein olen huomannut, että sosiaalisen median osuus yrityksen verkkosivun liikenteen tuojana on vain muutama prosentti. Potentiaalia on paljon enemmän. Avainasiassa isompaan osuuteen on sisältöjen monipuolisempi jakelu sekä rohkeampi mainosbudjetin käyttö.