Brändin ja bändin yhteistyössä kytee oiva mahdollisuus uusiin ansaintamalleihin niin artisteille kuin levy-yhtiöillekin. Myös yrityksille kyseessä on mahdollisuus vahvistaa brändisisältöjään ja tavoittaa kohderyhmiään artistien avulla. Tärkeää on toki löytää oikeanlainen mätsi, jolloin sisällöntuotanto ja yhteistyö on luontevaa.

Kun lupasin laatia blogikirjoituksen Dingle Art Weekille päätin käyttää tilaisuutta hyväkseni ja tutkia, voisiko asiantuntijablogin luutunutta rakennetta rikkoa laittamalla sen esimerkiksi runomuotoon. Ja kääntäen: millaisen runon voisi kirjoittaa markkinointiviestinnästä ja sosiaalisesta mediasta?

Daniel Wellington, kavereiden kesken DW, ei investoi penniäkään perinteiseen markkinointiin, vaan kauppaa kellojaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Somemarkkinoinnin kultapoikabrändi on kasvanut muutamassa vuodessa yli 200 miljoonan dollarin bisnekseksi. Kauniit Instagram-kuvat eivät muuttuneet itsestään miljooniksi. Kokosin tämän menestystarinan viisi keskeisintä, miljoonatuottoihin johtanutta oppia.

Loistava oivallus sisältömarkkinoinnin mitattavuuden helppoudesta, joka aivan liian usein unohtuu: Kun oikea, sisältömarkkinointia mittaava tekijä on löytynyt ja asetettu, ei tarvitse enää kuin jatkaa kyseisen luvun buustausta.

Ei ole ihan sama, millä datalla ja datakyvykkyydellä kuluttajia tuotteensa luo ohjaa, kun yli 80 prosenttia kuluttajista tavoittaa verkossa ennen kuin yksikään on astunut liikkeen ovesta sisään.

Video on todella in tällä hetkellä, ja fiksulla yrityksellä on ainakin jonkinmoinen videostrategia osana markkinointiviestintää. Tässä on loistava yhteenveto ja benchmarkkaus viidestä tärkeimmästä videotyypistä, joita sisältömarkkinoinnissa kannattaa olla.

Tämän päivän liiketoimintaympäristössä hyvä brändi on sosiaalinen, digitaalinen ja kantaa ottava. Samat attribuutit kuvastavat hyvää sisältömarkkinointia. Katsotaanpa, miten tämän ajan brändin määrittely eroaa kymmenen vuoden takaisesta.

Katsaus esihistoriaan, eli vuoteen 2015: Tiesitkö, että Waukin elää ainakin yhdessä luetelluista sisältömarkkinointitrendeistä. Nimittäin lukijamme voivat lähettää kirjoituksiaan toimitukselle digitalisaatiosta, median murroksesta, markikinoinnista, digi-ilmiöistä tai muista ajalle tyypillisistä, läheltä liippaavista häkellyttävistä aiheista - ja me julkaisemme ne:)

It's easier to tell something interesting to a person you know, than to a complete stranger. It's great that companies start understanding this and putting time and effort in engaging with customers throughout the customer journey, instead of focusing solely on the purchase phase.

Jokaisen ajan hermoilla olevan yrityksen verkkosivulta löytyy nyt infograafeja, videoita ja muuta loistavaa sisältöä. Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Kylmä hiki alkaa kuitenkin pukata, kun näkee kuinka vähän sisältöjä on jaettu tai luettu. Hyvä sisältö ei usein riitä: jakokanavien on oltava kunnossa, jotta oikea kohderyhmä altistuu sille.