Yritysmaailman selviytyjä omaa luontaisen kyvyn nähdä liiketoiminnan kenttä tuoreesta näkökulmasta ilman tulista tahtoa murskata jokainen, joka tielle sattuu. Yritys, jolla on taito yhdistää omat resurssit ja viestintä yhteistyöhön muiden bisnesmallien kanssa, selviytyy.  Lue juttu

Oivaltava otsikko, uutta näkökulmaa avaava jämäkkä sisältö, käsittelytavan rohkeus ja persoonallinen ote. Tätä mantraa hoemme ainakin Wau:n toimituksessa. Sisältö edellä pitää mennä kohti klikattavuutta, houkuttelevuutta ja muita nykyajan tunnuslukuja.

Lisää hyviä vinkkejä tiedotteita varten. Ajoittain lehdistötiedotteiden otsikot ovat liian pitkiä, koska niihin lisätään ylistyssanoja tai muita otsikkotasolla turhia asioita. Suomessa informatiivisilla ja persoonallisella huumorintajulla lukijansa koukuttavia tiedotteita lähettää Levykauppa Äx. Vaikka jokin tietty musiikkityyli ei olisikaan oma suosikkini, tiedotteet lukee silti alusta loppuun.

Game of Thrones ei ole paitsi koukuttava tv-sarja vaan äärimmäisen hieno esimerkki maailmanlaajuisesta viihdepläjäysmustekalasta, jonka lonkerot pitelevät otteessaan niin perinteistä kuin sosiaalistakin mediaa. Joka maanantai uuden jakson esityksen jälkeen kaikki maailman mediat suurimpia myöten kokoavat yhteen analyysejä ja spekulaatioita, joita sosiaalisessa mediassa on syntynyt. Pelkästään vain näiden sisältöjen seuraaminen on todella koukuttavaa.

Lehdistötiedotteet tuntuvat usein niin sanotusti huonoilta tarinanlähteiltä, mutta se ei liity niinkään tiedotteen sisältöön. Hyvä tiedote on hyvä tiedote, mutta ajoittain sähköpostiin lähetettävät lehdistötiedotteet saa usein mediat itselleen aivan liian myöhään. Etenkin viihdemaailman asioissa tiedon saa useimmiten nopeammin artistin tai urheilijan some-kanavista.

Väitetään, että natiivimainonta on monimutkaista – mutta kun ei ole. Natiivimainonta on kaupallista sisältöä, jota upotetaan haluttuun kohdennettuun sisältöön, jolloin se ei erotu häiritsevänä mainontana. Näin herätetään positiivinen mielikuva ja tarjotaan lukijalle/kävijälle räätälöity ehdotus tuotteesta tai palvelusta sisältö edellä. Natiivimainonta toimii, koska se ei yritä myydä itse tuotetta tai palvelua, vaan se myy idean tuotteesta tai palvelusta.

Itseäni kiehtoo tällä hetkellä Instagramin kehittäminen omana julkaisunaan. Se on huono ohjaamaan liikennettä, joten miksi yrittäisimme väen vängällä rakentaa Instagram-feediämme nettiartikkelien kautta? Sen sijaan Instagramista voi rakentaa vahvan visuaalisen brändinvahvistajan, joka kertoo brändin tarinaa omalla tyylillään. Tätä on harva media uskaltanut Suomessa vielä kokeilla. Me kokeilimme. Jos kiinnostaa, etsi Instagramista @idealistafi.

Digijätit Google ja Facebook kilpailevat paitsi mainoseuroista, myös kumppaneista ja nopeudesta. Tässä jutussa kerrotaan Googlen vastavedosta Facebookin Instant Articlesille. Juttu on jälleen Nieman Labin laatutuotantoa.

Media on kolmas valtiomahti, ja vallan vahtikoira ei ole menettänyt täysin rooliaan, mutta ahtaassa välissä se haukkuu, jos ei osaa muuttaa muotoaan muun yhteiskunnallisen muutoksen ja teknologisen kehityksen mukana. Taloustieteen professori Julia Cagé haastaa ajattelua median yleishyödyllisestä roolista ja tulevaisuuden toiminnasta.

Mielenkiintoista pohdintaa siitä, mikä on oikeasti mielenkiintoinen ja kaupallisesti oikein kerrottu tapa tuoda natiivimainoksessa julki, että se on maksettua sisältöä. Variaatioita näkee edelleen nykypäivänä useita, esimerkkeinä kaupallinen yhteistyö, sponsoroitu sisältö tai mainos. Tärkeintähän lukijan näkökulmasta on mielenkiintoinen sisältö, jolloin mielestäni on ihan sama mitä siinä lukee, jos oikein kohdistettu sisältö kiinnostaa ja puhuttelee lukijaa.