"Suomalaisyrityksistä 86 prosenttia on määritellyt digitalisaation yhdeksi tärkeimmistä strategisista tavoitteistaan." "Vain 12 prosenttia yrityksistä hyödyntää tehokkaasti asiakasdataa."

Tämän päivän liiketoimintaympäristössä hyvä brändi on sosiaalinen, digitaalinen ja kantaa ottava. Samat attribuutit kuvastavat hyvää sisältömarkkinointia. Katsotaanpa, miten tämän ajan brändin määrittely eroaa kymmenen vuoden takaisesta.

Historia on menneisyyden tutkimista. Digitalisaation historiaa luodaan nyt. Digitalisaatio vaikuttaa jo nyt asiakaskokemukseen, palveluun, myyntiin, markkinointiin ja vuorovaikutukseen. Tulevaisuudessa pystymme hahmottamaan, kuinka käänteentekevässä ajassa saimme elää vuonna 2016.

Markkinointijohtajan rooli on jo pitkään ollut murroksessa. Datan tehokas hyödyntäminen ja teknologian huima kehitys mahdollistavat ennennäkemöttämät mahdollisuudet mitata markkinoinnin toimenpiteitä ja niiden vaikutusta liiketoiminnassa. Kompleksisessa, digitaalisessa markkinointiympäristössä oikeiden teknologioiden, sisältöjen ja jakelukanavien merkitys korostuu.

Digiajan työkaluja ja sosiaalista mediaa on käytetty yhä rohkeammin ja kekseliäämmin apuna rekrytoinnissa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että työpaikkailmoitus saisi lisää näkyvyyttä ja hakemuksia satelisi enemmän, kyse on myös työnantajamielikuvan luomisesta sekä yrityksen brändäyksestä. Markkinointi ja rekrytointi lähentyvät toisiaan kovaa vauhtia. Hyvä rekrykampanja on brändin luomista ja markkinointia parhaimmillaan.

Digitaalisen markkinoinnin merkitys liiketoiminnalle on kasvanut merkittävästi viime aikoina. Sosiaalinen media ei ole enää ainoastaan viestinnän tai markkinoinnin tukifunktio vaan se on osa bisnestä. Tänä päivänä sosiaalista mediaa mitataan liiketoiminnan mittareilla ja sisältöjen suunnittelu on systemaattista. Voisi sanoa, että sosiaalisesta mediasta on vihdoin tullut salonkikelpoista.

Vaikka levymyynnit ovat tunnetusti hiipuneet musiikin digimurroksen aikana, pystyvät ennakkoluulottomat artistit hyötymään suuresti digitalisaation luomista mahdollisuuksista. Sosiaalinen media on jo tuonut artistit yhä lähemmäksi faniyhteisöjä, joten tässä esimerkkejä erilaisten sovellusten hyödyntämisestä luovassa sisällöntuotannossa sekä artistibrändin vahvistamisessa.

Jos olympialaiset ovat teknologisen ja yhteiskunnallisen kehityksen vauhdittajia historiassa, voi kai sanoa, että nykyaikana samoin toimivat autot: Kun teknologinen muutos ulottuu autoihin, on muutos usein valtaamassa montaa muutakin arjen asiaa.